Voor het bereiken van de doelstellingen van het programma, in het bijzonder de beoogde maatschappelijke effecten, heeft de gemeente Rheden, voor 2018, zich met een aantal partijen verbonden waarin zij een bestuurlijk en een financieel belang heeft.
De Gemeenschappelijke Regeling Onderwijs bestaat vanaf 2018 niet meer. (Deze taken worden onder een module van de Modulair Gemeentelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland gebracht).
In de paragraaf Verbonden Partijen geven we nader inzicht in de beleidsmatige en financiële betrokkenheid en risico's voor de gemeente in relatie tot deze organisaties.
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven). Arnhem
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven). Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Werkvoorziening Midden-Gelderland (WMG) is een Gemeenschappelijke Regeling voor 11 gemeenten, waaronder Rheden, die uitvoering geeft aan de Wet sociale werkvoorziening. De missie van Presikhaaf Bedrijven is mensen ondersteunen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om door middel van een sluitende aanpak, een zo regulier mogelijke arbeidsplaats te verwerven.
Zeggenschap
De portefeuillehouder is lid van het Algemeen Bestuur. Het aantal stemmen wordt bepaald naar aantal inwoners van de gemeente. De mate van zeggenschap is regulier.
In het Dagelijkse Bestuur zit één lid namens Rheden en Rozendaal.Programmadoelstelling
Focuspunt Samen Onderweg, Doel H: Passend Werk en (arbeidsmatige) dagbesteding zijn beschikbaar.
De beleidsvoornemens
Op 27 juni 2017 heeft de gemeenteraad besloten om de uitvoering van de Wsw met ingang van 1 januari 2018 middels een dienstverleningsovereenkomst (DVO) in te kopen bij Scalabor i.o. (voorheen Werkbedrijf Arnhem i.o.). Het werkgeverschap en de verloning van alle SW-ers blijft ondergebracht bij de huidige GR Werkvoorziening Midden-Gelderland (WMG) of wordt ondergebracht bij een nieuw op te richten verloningsbureau wat als module onder de MGR wordt gehangen. Dit betekent voor de WMG dat er in 2018 of een forse transitie wordt gemaakt naar alleen nog het uitvoeren van werkgeverschap en verloning of dat er wordt ontbonden. Op moment van schrijven is dit niet duidelijk. Besluitvorming wordt na de zomer verwacht.
Omdat sinds 1 januari 2017 de gemeente een verplichting heeft om Beschut Werk (BW) aan te bieden voor mensen met een BW indicatie heeft de gemeenteraad op 27 juni 2017 het college opdracht gegeven onderzoek te doen naar de beste mogelijkheid om vorm en uitvoering te geven aan de realisatie van beschutte werkplekken conform de opgave van het ministerie. Daarvoor onderzoeken we een aantal scenario's: beschutte werkplekken inkopen bij Scalabor, beschutte werkplekken inkopen bij een derde partij of als gemeente zelf zorg dragen voor voldoende beschutte werkplekken. Daarnaast onderzoeken we waar de dienstverbanden worden belegd. Voor eind 2018 presenteren we een voorstel aan het college.Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
851
21.995
851
8.855
0
2017
2.800
16.700
0
7.623
0
2018
3.500
15.300
0
7.198
0
2019
g.n.b.
g.n.b.
0
6.943
0
Het bovenstaande financiële overzicht is opgesteld op basis van het huidige bestaande beleid binnen de gemeente Rheden en PHB.
Risico’s
Nagenoeg alle gemeenten hebben op moment van schrijven aangegeven te willen inkopen bij Scalabor. Daarmee is het risico met betrekking tot moeizame onderhandelingen en eventuele spanningen in de regio voorkomen. De gemeenteraad heeft in haar besluit ook bepaald dat de totale frictiekosten voor de gemeente Rheden niet meer mogen bedragen dan 1,2 mio. Het risico bestaat echter dat dit bedrag hoger uitvalt omdat de hoogte van de frictiekosten door gemeenten/Scalabor zijn bepaald aan de hand van een rekenkundige sessie gebaseerd op de begroting van Presikhaaf Bedrijven. Pas wanneer een uitvoerig boekenonderzoek is uitgevoerd als basis voor een ontmantelings- of transformatieplan is duidelijk of de frictiekosten hoger, lager of zoals verwacht uitvallen. Wanneer het bedrag hoger uitvalt vindt opnieuw besluitvorming plaats omdat in dat geval afgeweken wordt van de door de raad meegegeven kaders.
Het financiële perspectief voor de inkoop bij Scalabor is duidelijk en wordt vastgelegd voor de komende jaren. De kosten betreffen vooral de inkoop van de zogenaamde module 8. Dit zijn de mensen met zeer lage loonwaarde (onder de 25%). Voor de overige mensen is de gemeente Rheden geen extra geld kwijt aan de uitvoering van de Wsw, behoudens het verschil tussen de werkgeverslasten en de te ontvangen rijkssubsidie.
Vooralsnog heeft WMG een begroting 2018 opgesteld op basis van ongewijzigd beleid (geen transitie of ontmanteling). Na de zomer van 2017 verwachten we besluitvorming van het Algemeen Bestuur over de toekomst van WMG. Zeer waarschijnlijk leidt dit besluit tot een aangepaste begroting voor WMG in 2018. Hoe deze er uit zal zien valt in dit stadium niet aan te geven.
Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen
Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen is een Gemeenschappelijke Regeling voor 19 gemeenten, waaronder Rheden, die uitvoering geeft aan aanvullend openbaar vervoer en het gemeentelijk doelgroepenvervoer voor de aangesloten gemeenten. Met de provincie Gelderland is een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
De Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen heeft tot doel de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers. De sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer. Het gemeentelijk doelgroepenvervoer betreft: Leerlingenvervoer, Jeugdwetvervoer, Gehandicaptenvervoer, Vervoer naar dagopvang en het sociaalvervoer Wmo (voorheen de regiotaxi) .Zeggenschap
Namens de gemeente Rheden is één wethouder lid van het Algemeen Bestuur. De leden van het Bestuur van de Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen hebben ieder één stem. Bij stemming wordt besloten op basis van gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Daarnaast is voorzien in een stemming volgens een procedure, waarbij het aantal stemmen wordt bepaald naar inwoneraantal. Een gemeente kan hiervoor voorafgaande aan de vergadering een schriftelijk verzoek indienen.
Programmadoelstelling
Programma 1, onderdeel 1.2 Maatschappelijke Ondersteuning 1.2: Het ondersteunen van de zelfredzaamheid en de participatie zoveel mogelijk in de eigen omgeving.
De beleidsvoornemens
In 2014 hebben de gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen besloten samen tot samenwerking op het terrein van doelgroepenvervoer. Aanleiding vormde de opheffing van de stadsregio Arnhem Nijmegen per 1 januari 2016.
Ontwikkelingen
De vervoersorganisatie is in april 2016 opgericht. Elke gemeente bepaalt afzonderlijk wanneer en in welke omvang vervoer wordt overgedragen aan de Vervoersorganisatie (Avan). In september 2016 is gestart met het sociaal vervoer Wmo (regiotaxi). Alle gemeenten nemen vanaf het begin hieraan deel. In de tweede helft van 2017 hebben wijn de uitvoering van het leerlingenvervoer, het jeugdwetvervoer, het gehandicaptenvervoer en het vervoer naar dagopvang overgedragen naar de vervoersorganisatie.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
n.t.b.
n.t.b.
0
185
0
2017
n.t.b.
n.t.b.
76
1.284
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
0
1.364
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
0
1.364
0
Risico’s
Prognoses vervoersinbreng kwetsbaar
Elke gemeente bepaalt afzonderlijk en zelfstandig wanneer en in welke omvang het vervoer wordt overgedragen aan de BVO (Avan). Dit maakt dat de prognoses van de vervoersomvang en de hierop gebaseerde meerjarenbegroting kwetsbaar.
WeHelpen Coöperatie UA
WeHelpen Coöperatie UA
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Het implementeren van een gemeenschappelijke online marktplaats voor informele en gratis wederzijdse hulp is één van de instrumenten die ons ter beschikking staan om ons beleidsdoel, zoals in de programmadoelstelling verwoord, te verwezenlijken. Het lidmaatschap van deze private rechtspersoon is daartoe op dit moment de meest passende maatregel vanwege het feit dat onze lokale organisaties en inwoners zich hiervoor hebben uitgesproken. Het besluit om deel te nemen in de WeHelpen Coöperatie UA, is mede ingegeven door gevolg te geven aan onze gemeentelijke visie, het werken en handelen vanuit het perspectief van onze inwoners.
Zeggenschap
Door het lidmaatschap heeft de gemeente Rheden een stem in de Algemene Ledenvergadering (ALV). Het lidmaatschap is losgekoppeld van het zitting nemen in het bestuur. Daarmee wordt onnodige belangenverstrengeling vermeden.
Programmadoelstelling
Programma 1 Sociaal Domein, subprogramma 1.2 Maatschappelijke ondersteuning, subdoelstelling 1.1 “Het bevorderen van sociale samenhang, mantelzorg en vrijwilligerswerk”.
De beleidsvoornemens
Wij willen bereiken dat onze thuiswonende burgers, ook als het lichamelijk en/of psychosociaal wat minder goed gaat, volwaardig kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. Zo maken wij het mogelijk dat er steeds meer samenredzaamheid ervaren wordt in onze wijken en buurten.Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
575
239
129
14
0
2017
n.t.b.
n.t.b.
79
14
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
14
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
14
0
Risico’s
Als lid van de WeHelpen Coöperatie UA dienen we twee maal per jaar aan de ALV deel te nemen. Verder is iedere verplichting van leden of oud-leden van de coöperatie om in een tekort bij te dragen uitgesloten. We hebben ons verplicht tot een initieel lidmaatschap van tweeëneenhalf jaar, daarna kunnen we de overeenkomst jaarlijks ontbinden.Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland
Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
In 2017 is een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein opgezet in de vorm van een Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland (MGR SDCG), die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
De eerste en tot nu toe de enige samenwerkingsmodule betrof de inkoop van zorg en ondersteuning. Vanaf 2018 wordt de MGR SDCG uitgebreid met de samenwerkingsmodules Onderwijszaken en Werkgeversservicepunt.
Het openbaar lichaam Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR) behartigt binnen de samenwerkingsmodule Onderwijszaken de belangen van de aan de samenwerkingsmodule deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de leerplichtwet en de wettelijke taken van de RMC-functie (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt).De samenwerkingsmodule Werkgeversservicepunt bevat de volgende taken:
Het plaatsen bij werkgevers van werkzoekenden die behoren tot de volgende doelgroepen:
- Kwetsbare werkzoekenden (Participatiewet, Wet banenafspraak)
- WW-intensieve dienstverlening (50+ers, jongeren (actieplan jeugdwerkloosheid) en de WW-ers die vallen onder de wet Passend Werkaanbod (PAWA)).
- Opbouwen en onderhouden van kennis over onder a genoemde werkzoekenden en de eisen die door werkgevers aan deze werkzoekenden worden gesteld.
- Onderzoeken van de vraag van de werkgever en –waar mogelijk- ombuigen van die vraag ten behoeve van de doelgroepen.
Zeggenschap
De hoofdstructuur van de MGR bestaat uit een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Alle deelnemende gemeenten vaardigen 1 vertegenwoordiger namens het college af in het AB dat daarmee uit 12 leden bestaat.
Bij de bepaling van de zeggenschap wordt vooralsnog uitgegaan van een stemverhouding waarin inwonertallen, op basis van een vastgestelde staffel, een rol spelen. Uitgaande van in totaal 22 stemmen heeft de gemeente Rheden hier 2 stemmen.
Programmadoelstelling
Programma 1 Sociaal Domein
Beleidsvoornemens
Met deze samenwerking beogen we een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein, die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2017
n.t.b.
n.t.b.
0
88
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
0
77
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
0
77
0
Risico’s
De MGR als openbaar lichaam is een samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid. Gemeenten dragen (uitvoerende) verantwoordelijkheden over aan de MGR en hebben daarmee minder lokale autonomie. Het betreft hier uitvoeringstaken, waarbij de beleidsverantwoordelijkheid blijft liggen bij de gemeente (raad en college).
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM), Arnhem
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM), Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De uitvoering op basis van de wet veiligheidsregio’s en de gemeenschappelijke regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden. De wet gemeenschappelijke regelingen is per 1 januari 2015 in werking getreden. Naar aanleiding van de invoering van deze wet is de gemeenschappelijke regeling aangepast.
Vanaf 1 januari 2014 is er één brandweerorganisatie in Gelderland-Midden. Deze is ontstaan uit de huidige brandweerkorpsen en de sector brandweer van de VGGM. Aan de VGGM is ook de uitvoering opgedragen van de gemeentelijke taak op basis van de Wet ambulancevoorziening en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen als bedoeld in de Wet op de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Daarnaast is aan de VGGM de uitvoering opgedragen van de gemeentelijke taken op basis van de Wet publieke gezondheidszorg.
Zeggenschap gemeente
Burgemeester Van Wingerden-Boers maakt deel uit van het Dagelijks Bestuur van de VGGM. Wethouder Vugts en de burgemeester nemen deel aan het Algemeen Bestuur VGGM.
Programmadoelstelling
Diverse: geen eenduidig raakvlak met een individuele subdoelstelling.
De beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden het openbaar belang behartigt, is er voor de gemeente geen reden om het beleid te wijzigen.
De VGGM gaat in de ontwerpbegroting 2018 uit van een verhoging van de inwonersbijdrage van in totaal € 0,48 per inwoner tot € 13.32. Hiermee komt de geraamde bijdrage voor Rheden uit op een bedrag van € 583.716. De stijging komt voort uit:
- Loon- en prijsstijging 2018: € 0,16
- Loon-/prijscompensatie inhaaleffect 2016: € 0,08
- Schrappen omslagrente GGD-aandeel : € -0,03
- Doorontwikkeling 4 pijlers van de publieke gezondheid: € 0,27De bijdrage van Rheden voor de uit te voeren brandweertaken bedraagt voor 2018 € 2.567.316.
Stichting Veilig Thuis Gelderland Midden (VTGM) is sinds april 2017 ondergebracht bij de VGGM. De begroting 2018 is door deze nieuwe ontwikkeling nog niet gereed. De verwachting is dat de begroting niet veel afwijkt van 2017 (zijnde € 214.587,- voor de gemeente Rheden). Echter zijn er gemeenten in de regio die de financieringssystematiek willen aanpassen van inwoneraantal naar PxQ. Mocht deze verandering er doorheen komen zal de bijdrage van de gemeente Rheden sterk omhoog gaan, omdat wij een grote afnemer zijn van de diensten van VTGM.
Het werkveld van VGGM is dusdanig veelomvattend dat voor een specificatie van de ontwikkelingen op diverse beleidsvelden wordt verwezen naar de begroting van VGGM.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
7.319
43.316
3.549
3.067
0
2017
7.844
43.070
0
3.115
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
0
3.151
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
0
n.t.b.
0
Exploitatiebijdrage 2018: voor de GGD en GHOR 1 taken € 13,32 per inwoner
Risico’s
Het financiële risico bestaat daaruit, dat eventuele negatieve financiële resultaten kunnen leiden tot een hogere bijdrage indien niet voldoende bezuinigingen kunnen worden gerealiseerd.