Inleiding
Het doel van deze paragraaf is de Raad inzicht te verschaffen in beleidsmatige en financiële betrokkenheid en risico's van de gemeente Rheden in private en publiekrechtelijke organisaties. In de Financiële verordening gemeente Rheden 2016 (artikel 21) is vastgelegd dat in de programmabegroting van elk van de verbonden partijen wordt weergegeven: het openbaar belang, het eigen vermogen, de solvabiliteit, het financieel resultaat en het financieel belang alsmede de aanwezige financiële risico’s en de zeggenschap van de gemeente. Verder dient in elk geval te worden ingegaan op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen, het wijzigen van bestaande verbonden partijen en eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.
Het Besluit Begroting en Verantwoording (artikel 15) definieert een verbonden partij als een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk- én een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan dat de gemeente zeggenschap heeft, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij uit hoofde van stemrecht. Het financiële belang is het bedrag dat ter beschikking is gesteld en dat niet verhaalbaar is, dan wel het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat, indien de verbonden partij failliet gaat of haar verplichtingen niet nakomt.
Gerelateerd aan de definitie van verbonden partijen in het BBV kent de gemeente Rheden de volgende verbonden partijen in 2018:
Rechtsvorm | Verbonden partij | Verbonden programma |
Gemeenschappelijke regelingen | Werkvoorziening Midden-Gelderland | 1. Sociaal Domein |
Modulair Gemeentelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland | 1. Sociaal Domein | |
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden | 1. Sociaal Domein | |
Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen | 1. Sociaal Domein | |
Omgevingsdienst Regio Arnhem | 2. Ruimtelijk Domein | |
GO Arnhem Nijmegen City Region | 2. Ruimtelijk Domein | |
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden | 3. Bestuur en Veiligheid | |
Gelders Archief | 6. Overhead | |
De Connectie | 6. Overhead | |
Overige verbonden partijen | Euregio Rijn-Waal | 2. Ruimtelijk Domein |
Vennootschappen en coöperaties | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | 5. Financiën |
Alliander N.V. | 5. Financiën | |
We Helpen Coöperatie UA | 1. Sociaal Domein |
De stichtingen Economic Board regio Arnhem Nijmegen en samenwerkingsverband glasvezelnetwerk Arnhem (SSGA) komen in tegenstelling tot voorgaande jaren niet meer terug in deze paragraaf. Dit zijn geen verbonden partijen meer. De belangen met deze verbonden partijen wordt nu namens gemeente Rheden behartigd door andere verbonden partijen. Voor de stichting Economic Board regio Arnhem Nijmegen is dit de GO Arnhem Nijmegen City Region en voor de SSGA is dit de Connectie.
Verbonden Partijen
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven). Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Werkvoorziening Midden-Gelderland (WMG) is een Gemeenschappelijke Regeling voor 11 gemeenten, waaronder Rheden, die uitvoering geeft aan de Wet sociale werkvoorziening. De missie van Presikhaaf Bedrijven is mensen ondersteunen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om door middel van een sluitende aanpak, een zo regulier mogelijke arbeidsplaats te verwerven.
Zeggenschap
De portefeuillehouder is lid van het Algemeen Bestuur. Het aantal stemmen wordt bepaald naar aantal inwoners van de gemeente. De mate van zeggenschap is regulier.
In het Dagelijkse Bestuur zit één lid namens Rheden en Rozendaal.Programmadoelstelling
Focuspunt Samen Onderweg, Doel H: Passend Werk en (arbeidsmatige) dagbesteding zijn beschikbaar.
De beleidsvoornemens
Op 27 juni 2017 heeft de gemeenteraad besloten om de uitvoering van de Wsw met ingang van 1 januari 2018 middels een dienstverleningsovereenkomst (DVO) in te kopen bij Scalabor i.o. (voorheen Werkbedrijf Arnhem i.o.). Het werkgeverschap en de verloning van alle SW-ers blijft ondergebracht bij de huidige GR Werkvoorziening Midden-Gelderland (WMG) of wordt ondergebracht bij een nieuw op te richten verloningsbureau wat als module onder de MGR wordt gehangen. Dit betekent voor de WMG dat er in 2018 of een forse transitie wordt gemaakt naar alleen nog het uitvoeren van werkgeverschap en verloning of dat er wordt ontbonden. Op moment van schrijven is dit niet duidelijk. Besluitvorming wordt na de zomer verwacht.
Omdat sinds 1 januari 2017 de gemeente een verplichting heeft om Beschut Werk (BW) aan te bieden voor mensen met een BW indicatie heeft de gemeenteraad op 27 juni 2017 het college opdracht gegeven onderzoek te doen naar de beste mogelijkheid om vorm en uitvoering te geven aan de realisatie van beschutte werkplekken conform de opgave van het ministerie. Daarvoor onderzoeken we een aantal scenario's: beschutte werkplekken inkopen bij Scalabor, beschutte werkplekken inkopen bij een derde partij of als gemeente zelf zorg dragen voor voldoende beschutte werkplekken. Daarnaast onderzoeken we waar de dienstverbanden worden belegd. Voor eind 2018 presenteren we een voorstel aan het college.Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
851
21.995
851
8.855
0
2017
2.800
16.700
0
7.623
0
2018
3.500
15.300
0
7.198
0
2019
g.n.b.
g.n.b.
0
6.943
0
Het bovenstaande financiële overzicht is opgesteld op basis van het huidige bestaande beleid binnen de gemeente Rheden en PHB.
Risico’s
Nagenoeg alle gemeenten hebben op moment van schrijven aangegeven te willen inkopen bij Scalabor. Daarmee is het risico met betrekking tot moeizame onderhandelingen en eventuele spanningen in de regio voorkomen. De gemeenteraad heeft in haar besluit ook bepaald dat de totale frictiekosten voor de gemeente Rheden niet meer mogen bedragen dan 1,2 mio. Het risico bestaat echter dat dit bedrag hoger uitvalt omdat de hoogte van de frictiekosten door gemeenten/Scalabor zijn bepaald aan de hand van een rekenkundige sessie gebaseerd op de begroting van Presikhaaf Bedrijven. Pas wanneer een uitvoerig boekenonderzoek is uitgevoerd als basis voor een ontmantelings- of transformatieplan is duidelijk of de frictiekosten hoger, lager of zoals verwacht uitvallen. Wanneer het bedrag hoger uitvalt vindt opnieuw besluitvorming plaats omdat in dat geval afgeweken wordt van de door de raad meegegeven kaders.
Het financiële perspectief voor de inkoop bij Scalabor is duidelijk en wordt vastgelegd voor de komende jaren. De kosten betreffen vooral de inkoop van de zogenaamde module 8. Dit zijn de mensen met zeer lage loonwaarde (onder de 25%). Voor de overige mensen is de gemeente Rheden geen extra geld kwijt aan de uitvoering van de Wsw, behoudens het verschil tussen de werkgeverslasten en de te ontvangen rijkssubsidie.
Vooralsnog heeft WMG een begroting 2018 opgesteld op basis van ongewijzigd beleid (geen transitie of ontmanteling). Na de zomer van 2017 verwachten we besluitvorming van het Algemeen Bestuur over de toekomst van WMG. Zeer waarschijnlijk leidt dit besluit tot een aangepaste begroting voor WMG in 2018. Hoe deze er uit zal zien valt in dit stadium niet aan te geven.
Verbonden Partijen
Gemeenschappelijke regeling Gelders Archief, Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Het beheer van archiefbescheiden vindt normaliter plaats door de verschillende overheden zelf op grond van de Archiefwet 1995. De hoofdtaak van het Gelders Archief is het beheren van de archiefstukken en collecties van de gemeenten Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en het Rijksarchief Gelderland. Het Gelders Archief draagt zorg voor het behoud van archieven van overheden en particulieren die voor blijvende bewaring in aanmerking komen. Dit is een wettelijke taak op basis van de Archiefwet. Daarnaast maakt het Gelders Archief archieven toegankelijker, draagt zorg voor excursies en ontwikkelt onderwijsprogramma’s.
Zeggenschap
Het Algemeen Bestuur bestaat uit 6 leden. De gemeenten Renkum, Rozendaal en Rheden hebben één gezamenlijk lid aangewezen, de burgemeester van Renkum, mevrouw A.M.J. Schaap.
Programmadoelstelling
Diverse: geen eenduidig raakvlak met een individuele subdoelstelling. Het Gelders Archief beheert ons blijvend te bewaren archief; draagt hiermee bij aan een toegankelijke en transparante overheid en aan kennisverspreiding over het verleden van onze gemeente.
De beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop het Gelders Archief het openbaar belang behartigt, is er voor de gemeente, op dit moment, geen directe aanleiding om het beleid te wijzigen.
Wel volgen wij de beleidsontwikkelingen bij het Gelders Archief op de voet. In 2013 is er een initiatief gestart om met de deelnemers van de Gemeenschappelijke Regeling te onderzoeken hoe wij aankijken tegen de beleidsontwikkelingen (i.c. inrichting e-depot) bij het Gelders Archief. Dit vanuit de gedachte dat de dienstverlening van het Gelders Archief (ook) op de lange termijn aan moeten kunnen blijven sluiten op onze vraag c.q. behoefte.
In juli 2017 is het programmaplan en de begroting 2018 door het bestuur van het Gelders Archief vastgesteld. In het programmaplan wordt uitvoerig ingegaan op de doelstellingen en activiteiten voor het begrotingsjaar 2018.Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
157
20.692
-82
202
0
2017
150
20.400
70
203
0
2018
150
20.050
0
206
0
2019
G.N.B.*
G.N.B.*
0
208
0
Risico’s
1. Ten aanzien van exploitatie:
Het Gelders Archief verwacht voor 2018 een exploitatieresultaat van € 0.De economische situatie heeft invloed op de organisatie door vermindering van prijscompensatie. Daarnaast hebben mogelijke bezuinigingen van de overheid een negatieve invloed op het resultaat, zeker indien onvoldoende rekening wordt gehouden met frictiekosten.
2. Ten aanzien van digitalisering en e-depot:
Het Gelders Archief is innovatief in diverse pilots. Er zal nog veel geïnvesteerd moeten worden in digitalisering. Hiervoor blijven extra gelden en nieuwe geldstromen noodzakelijk.
Bij de herhuisvesting wordt uitgegaan van verregaande digitalisering. Om de klant hier zo optimaal mogelijk in te bedienen, zijn extra investeringen noodzakelijk. Er is aanvullende financiering nodig voor de inrichting van een e-depot.Bovenvermelde risico’s kunnen mogelijk van invloed zijn op het resultaat. Een frequente afstemming met het bestuur door onze vertegenwoordiger zorgt ervoor dat wij geïnformeerd blijven over de bedrijfsvoering van het Gelders Archief. Tevens is de verwachting uitgesproken dat de ontwikkeling van het E-depot en het hiervoor op te stellen dienstverleningsmodel in goede afstemming met de deelnemers van de regeling plaatsvindt, waarbij ook gekeken wordt naar de regionale ontwikkelingen op het gebied van intergemeentelijke samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering. En dat de invoering van het E-depot binnen de gestelde begrotingskaders plaatsvindt en niet mag leiden tot een verhoging van de lumpsum en/of andere bijdragen vanuit Rheden.
Verbonden Partijen
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM), Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De uitvoering op basis van de wet veiligheidsregio’s en de gemeenschappelijke regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden. De wet gemeenschappelijke regelingen is per 1 januari 2015 in werking getreden. Naar aanleiding van de invoering van deze wet is de gemeenschappelijke regeling aangepast.
Vanaf 1 januari 2014 is er één brandweerorganisatie in Gelderland-Midden. Deze is ontstaan uit de huidige brandweerkorpsen en de sector brandweer van de VGGM. Aan de VGGM is ook de uitvoering opgedragen van de gemeentelijke taak op basis van de Wet ambulancevoorziening en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen als bedoeld in de Wet op de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Daarnaast is aan de VGGM de uitvoering opgedragen van de gemeentelijke taken op basis van de Wet publieke gezondheidszorg.
Zeggenschap gemeente
Burgemeester Van Wingerden-Boers maakt deel uit van het Dagelijks Bestuur van de VGGM. Wethouder Vugts en de burgemeester nemen deel aan het Algemeen Bestuur VGGM.
Programmadoelstelling
Diverse: geen eenduidig raakvlak met een individuele subdoelstelling.
De beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden het openbaar belang behartigt, is er voor de gemeente geen reden om het beleid te wijzigen.
De VGGM gaat in de ontwerpbegroting 2018 uit van een verhoging van de inwonersbijdrage van in totaal € 0,48 per inwoner tot € 13.32. Hiermee komt de geraamde bijdrage voor Rheden uit op een bedrag van € 583.716. De stijging komt voort uit:
- Loon- en prijsstijging 2018: € 0,16
- Loon-/prijscompensatie inhaaleffect 2016: € 0,08
- Schrappen omslagrente GGD-aandeel : € -0,03
- Doorontwikkeling 4 pijlers van de publieke gezondheid: € 0,27De bijdrage van Rheden voor de uit te voeren brandweertaken bedraagt voor 2018 € 2.567.316.
Stichting Veilig Thuis Gelderland Midden (VTGM) is sinds april 2017 ondergebracht bij de VGGM. De begroting 2018 is door deze nieuwe ontwikkeling nog niet gereed. De verwachting is dat de begroting niet veel afwijkt van 2017 (zijnde € 214.587,- voor de gemeente Rheden). Echter zijn er gemeenten in de regio die de financieringssystematiek willen aanpassen van inwoneraantal naar PxQ. Mocht deze verandering er doorheen komen zal de bijdrage van de gemeente Rheden sterk omhoog gaan, omdat wij een grote afnemer zijn van de diensten van VTGM.
Het werkveld van VGGM is dusdanig veelomvattend dat voor een specificatie van de ontwikkelingen op diverse beleidsvelden wordt verwezen naar de begroting van VGGM.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
7.319
43.316
3.549
3.067
0
2017
7.844
43.070
0
3.115
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
0
3.151
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
0
n.t.b.
0
Exploitatiebijdrage 2018: voor de GGD en GHOR 1 taken € 13,32 per inwoner
Risico’s
Het financiële risico bestaat daaruit, dat eventuele negatieve financiële resultaten kunnen leiden tot een hogere bijdrage indien niet voldoende bezuinigingen kunnen worden gerealiseerd.
Verbonden Partijen
Gemeentelijke Regeling Onderwijs (GRO)
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Deze gemeenschappelijke regeling is ontstaan uit de oude gemeenschappelijke regelingen Volwasseneneducatie en Onderwijsverzorging. De gemeenschappelijke regeling behartigde de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de volwasseneneducatie, de uitvoering van de leerplichtwet en de wettelijke taken van de RMC-functie (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt).
Daarnaast werd deze regeling gebruikt voor andere onderwijszaken die afstemming behoeven in de regio.
Deze gemeenschappelijke regeling wordt per 2018 opgeheven en onderwijszaken worden als module onder de Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR) gebracht.
Het openbaar lichaam Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR) behartigt binnen de samenwerkingsmodule Onderwijszaken de belangen van de aan de samenwerkingsmodule deelnemende gemeenten op het gebied van de Leerplichtwet 1969, en de RMC-functie.Zeggenschap
Alle tien gemeenten vaardigden een lid af in het Algemeen Bestuur. De mate van zeggenschap is regulier. In het Dagelijks Bestuur zitten vier leden waaronder één lid namens Renkum, Rheden en Rozendaal.De colleges van de deelnemende gemeenten hebben een besluit genomen over het continueren van het RBL en een intentiebesluit (m.u.v. Renkum, zij nemen geen intentiebesluit) over het onderbrengen van de Gemeenschappelijke Regeling Onderwijszaken (GRO) als module Onderwijszaken bij de Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR). De MGR is een passende werkgever voor het RBL (Regionaal Bureau Leerlingzaken).
Programmadoelstelling
Programma 1, Sociaal Domein, Focuspunt 3: Meedoen makkelijker helpen maken, doel: Regionale samenwerking vanuit lokaal perspectief.
Financiële informatieFinancieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
135
0
2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
130
0
2018
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.t.b.
n.t.b.
2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.t.b.
n.t.b.
De GRO heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan daarom geen eigen vermogen of vreemd vermogen aanhouden. Om dezelfde reden kan de GRO ook geen resultaat behalen en vloeien eventuele tekorten of overschotten direct door naar de deelnemende gemeenten. Per 1 januari 2018 houdt de GRO op te bestaan en gaan de taken over naar de MGR SDCG.
Risico’sDe begroting van de MGR SDCG voor 2018 is inclusief de nieuwe samenwerkingsmodule Onderwijszaken. Bij de toedeling c.q verrekening van de overheadkosten/basistaken kunnen frictiekosten ontstaan. Dit houdt een beperkt financiëel risico in.
Personeel dat de taken van de nieuwe samenwerkingsmodule uitvoert treedt uiterlijk per 1 januari 2018 in dienst van de MGR SDCG. De hele formatie leerplicht van de gemeente Rheden is in dienst bij de gemeente en gedetacheerd bij het RBL. De personele consequenties van deze beweging worden in de tijd van het opzetten van de begroting 2018 (juli 2017) onderzocht.
Leerplicht heeft in Rheden een belangrijke preventieve functie in het brede jeugdbeleid. De mate van preventieve ondersteuning die leerplicht vanuit de samenwerkingsmodule Onderwijszaken aan de Rhedense scholen en leerlingen biedt, vormt een beleidsmatig risico.Verbonden Partijen
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA), Arnhem
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan. Gemeente Rheden heeft de uitvoering van de VTH-taken op het gebied van de Wet milieubeheer ondergebracht in ODRA. Doel van de samenwerking in deze regeling is kwaliteitsverbetering, het verhogen van de robuustheid en het efficiënter kunnen uitvoeren van deze taken.
Zeggenschap gemeente
De portefeuillehouder is lid van het Algemeen Bestuur dat bestaat uit 12 personen. Van de 100 stemmen heeft Rheden 8 stemmen. De mate van zeggenschap is regulier.
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 5 leden. Één lid vertegenwoordigt de gemeenten Doesburg, Renkum, Rheden en Rozendaal.Programmadoelstelling
Programma 2, Doelstelling 3.1: Rheden heeft een gezonde, duurzame, schone en veilige leefomgeving.
De beleidsvoornemens
Uitvoering geven aan de VTH-taken op het gebied van milieu door middel van een dienstverleningsovereenkomst en een jaarlijks uitvoeringsprogramma.
De begroting van ODRA is de eerste vier jaren gebaseerd op inputfinanciering. Vanaf 2017 zal (stapsgewijs) worden overgegaan op een outputfinanciering.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
854
3.396
60
483
0
2017
562
2.316
0
493
0
2018
562
970
0
477
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
Risico’s
Het financiële risico bestaat daaruit, dat eventuele negatieve financiële resultaten kunnen leiden tot een hogere bijdrage. Om niet begrote kosten, die onverwachts en substantieel zijn, op te kunnen vangen, is afgelopen jaren een Algemene Reserve opgebouwd tot het maximaal toegestane bedrag van € 500.000.
De begroting van ODRA kent een aantal risico's waarvan de belangrijkste zijn:
- Risico's taakuitvoering. Hieronder verstaan we het risico van aansprakelijkstelling bij de reguliere taakuitvoering. Een groot deel van dit risico is door ODRA verzekerd.
- Afspraken dienstverleningsovereenkomsten. Met de deelnemers worden afspraken gemaakt over de dienstverlening en de informatievoorziening over en weer voor de taakuitoefening. De begroting is gebaseerd op een uniforme VTH-procesgang en de daardoor te behalen efficiencywinst. Afwijkende situaties per deelnemer kunnen de efficiencydoelstellingen onder druk zetten.
- In outputfinanciering zit een aantal risico's en kansen. De risico's zitten onder meer in afwijkingen tussen gevraagde output en de daarvoor zowel kwalitatief als kwantitatief beschikbare mensen en instrumentarium. Om deze schommelingen op te vangen heeft ODRA een (kleine) flexibele schil van personeel via inhuur derden.
- Gevolg van de outputfinanciering zal ook een door de jaren heen variabele eindafrekening van ODRA betekenen. Daarbij is het werk van ODRA deels vraaggestuurd: meer economische voorspoed, meer milieumeldingen, -aanvragen en meer toezicht.
De genoemde risico's kunnen wellicht deels binnen de begroting worden opgevangen, maar het kan zijn dat een beroep op de partners moet worden gedaan.
Verbonden Partijen
Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen is een Gemeenschappelijke Regeling voor 19 gemeenten, waaronder Rheden, die uitvoering geeft aan aanvullend openbaar vervoer en het gemeentelijk doelgroepenvervoer voor de aangesloten gemeenten. Met de provincie Gelderland is een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
De Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen heeft tot doel de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers. De sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer. Het gemeentelijk doelgroepenvervoer betreft: Leerlingenvervoer, Jeugdwetvervoer, Gehandicaptenvervoer, Vervoer naar dagopvang en het sociaalvervoer Wmo (voorheen de regiotaxi) .Zeggenschap
Namens de gemeente Rheden is één wethouder lid van het Algemeen Bestuur. De leden van het Bestuur van de Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen hebben ieder één stem. Bij stemming wordt besloten op basis van gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Daarnaast is voorzien in een stemming volgens een procedure, waarbij het aantal stemmen wordt bepaald naar inwoneraantal. Een gemeente kan hiervoor voorafgaande aan de vergadering een schriftelijk verzoek indienen.
Programmadoelstelling
Programma 1, onderdeel 1.2 Maatschappelijke Ondersteuning 1.2: Het ondersteunen van de zelfredzaamheid en de participatie zoveel mogelijk in de eigen omgeving.
De beleidsvoornemens
In 2014 hebben de gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen besloten samen tot samenwerking op het terrein van doelgroepenvervoer. Aanleiding vormde de opheffing van de stadsregio Arnhem Nijmegen per 1 januari 2016.
Ontwikkelingen
De vervoersorganisatie is in april 2016 opgericht. Elke gemeente bepaalt afzonderlijk wanneer en in welke omvang vervoer wordt overgedragen aan de Vervoersorganisatie (Avan). In september 2016 is gestart met het sociaal vervoer Wmo (regiotaxi). Alle gemeenten nemen vanaf het begin hieraan deel. In de tweede helft van 2017 hebben wijn de uitvoering van het leerlingenvervoer, het jeugdwetvervoer, het gehandicaptenvervoer en het vervoer naar dagopvang overgedragen naar de vervoersorganisatie.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
n.t.b.
n.t.b.
0
185
0
2017
n.t.b.
n.t.b.
76
1.284
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
0
1.364
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
0
1.364
0
Risico’s
Prognoses vervoersinbreng kwetsbaar
Elke gemeente bepaalt afzonderlijk en zelfstandig wanneer en in welke omvang het vervoer wordt overgedragen aan de BVO (Avan). Dit maakt dat de prognoses van de vervoersomvang en de hierop gebaseerde meerjarenbegroting kwetsbaar.
Verbonden Partijen
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De gemeente Rheden heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
Door de gemeente Rheden zijn geen specifieke doelstellingen m.b.t. de participatie in de BNG (in 2013 en navolgende jaren) geformuleerd. De omvang van het stemrecht in de BNG biedt geen (potentiële) mogelijkheden om als individuele gemeente op beleidswijzigingen te sturen.
Zeggenschap
Wethouder Haverkamp vertegenwoordigt de gemeente Rheden in de aandeelhoudersvergadering. Het percentage aandelen van de gemeente Rheden is 0,336%. De zeggenschap is dus uiterst minimaal.
Programmadoelstelling
Programma 5, subdoelstelling 1.1: Er is sprake van een solide en reële financiële huishouding, waarbij scherp geraamd wordt teneinde beïnvloedbare overschotten en tekorten te voorkomen.
Deze doelstelling wordt niet expliciet met de BNG gecommuniceerd, gezien het feit dat de bank een randvoorwaarde realiseert om dit doel te bereiken.
De beleidsvoornemens
Behoud van het aandelenbezit BNG, primair vanuit het oogpunt van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de gemeenten om gezamenlijk de financiering van de publieke taak zo efficiënt mogelijk te organiseren. Expertise op dit vlak ligt bij de BNG. Daarnaast ontvangt de gemeente Rheden dividend uit het aandelenbezit.
Financieel overzichtFinancieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente *)
2016
4.486.000
149.483.000
369.000
0
191
2017
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
306
2018
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
2019
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
*) Bijdrage aan gemeente zijn ontvangen dividenden
Risico'sIn het gemeentelijke risicoprofiel zijn geen risico’s opgenomen ten aanzien van het aandelenbezit BNG door de gemeente Rheden. Het theoretisch risico voor de gemeente Rheden ligt vervat in het moeten bijstellen van de hoogte van de waardering op de balans van de onderhavige aandelen. Gezien de omvang van het gerealiseerd rendement is herwaardering niet aan de orde. Daarnaast bestaat de kans dat de gemeente een lager dividend ontvangt dan in de begroting wordt voorzien. Periodiek wordt de verwachte omvang van de te verkrijgen dividenden herijkt, wat ertoe leidt dat het (potentieel) risico in de lopende exploitatie wordt opgevangen.
Verbonden Partijen
Alliander N.V.
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Netwerkbedrijf Alliander beheert regionale energienetwerken en levert netwerkgerelateerde diensten op het gebied van complexe energie-infrastructuren en de openbare ruimte.
Door de gemeente Rheden zijn geen specifieke doelstellingen m.b.t. de participatie in de Alliander geformuleerd; er is sprake van participatie op basis van een historisch gegroeide situatie. De omvang van het stemrecht in de Alliander biedt geen (potentiële) mogelijkheden om als individuele gemeente op beleidswijzigingen te sturen.
Zeggenschap
De gemeente heeft stemrecht via het platvorm Nuval namens de deelnemende gemeenten. Het percentage aandelen dat de gemeente Rheden heeft is 0,043%. Zeggenschap is uiterst minimaal.
Programmadoelstelling
Programma 5, subdoelstelling 1.1: Er is sprake van een solide en reële financiële huishouding, waarbij scherp geraamd wordt teneinde beïnvloedbare overschotten en tekorten te voorkomen.
Deze doelstelling wordt niet expliciet met Alliander gecommuniceerd, gezien het feit dat de organisatie een randvoorwaarde realiseert om dit doel te bereiken.
De beleidsvoornemens
Het beleidsvoornemen is behoud van het aandelenbezit, primair vanuit het oogpunt van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de gemeenten om invloed te houden op de wijze waarop Alliander haar diensten levert. Daarnaast ontvangt de gemeente Rheden dividend uit het aandelenbezit. De aandelen Alliander zijn voor € 184.560 op de balans gewaardeerd (verkrijgingswaarde).Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
3.864.000
3.871.000
207.000
0
38
2017
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
45
2018
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
2019
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
*) Bijdrage aan gemeente zijn ontvangen dividenden
Risico’s
In het gemeentelijke risicoprofiel zijn geen risico’s opgenomen ten aanzien van het aandelenbezit Alliander door de gemeente Rheden. Het theoretisch risico voor de gemeente Rheden ligt vervat in het moeten bijstellen van de hoogte van de waardering (184.560) op de balans van de onderhavige aandelen. Gezien de omvang van het gerealiseerd rendement is herwaardering niet aan de orde. Daarnaast bestaat de kans dat de gemeente een lager dividend ontvangt dan in de begroting wordt voorzien. Periodiek wordt de verwachte omvang van de te verkrijgen dividenden herijkt, wat ertoe leidt dat het (potentieel) risico in de lopende exploitatie wordt opgevangen.
Verbonden Partijen
WeHelpen Coöperatie UA
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Het implementeren van een gemeenschappelijke online marktplaats voor informele en gratis wederzijdse hulp is één van de instrumenten die ons ter beschikking staan om ons beleidsdoel, zoals in de programmadoelstelling verwoord, te verwezenlijken. Het lidmaatschap van deze private rechtspersoon is daartoe op dit moment de meest passende maatregel vanwege het feit dat onze lokale organisaties en inwoners zich hiervoor hebben uitgesproken. Het besluit om deel te nemen in de WeHelpen Coöperatie UA, is mede ingegeven door gevolg te geven aan onze gemeentelijke visie, het werken en handelen vanuit het perspectief van onze inwoners.
Zeggenschap
Door het lidmaatschap heeft de gemeente Rheden een stem in de Algemene Ledenvergadering (ALV). Het lidmaatschap is losgekoppeld van het zitting nemen in het bestuur. Daarmee wordt onnodige belangenverstrengeling vermeden.
Programmadoelstelling
Programma 1 Sociaal Domein, subprogramma 1.2 Maatschappelijke ondersteuning, subdoelstelling 1.1 “Het bevorderen van sociale samenhang, mantelzorg en vrijwilligerswerk”.
De beleidsvoornemens
Wij willen bereiken dat onze thuiswonende burgers, ook als het lichamelijk en/of psychosociaal wat minder goed gaat, volwaardig kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. Zo maken wij het mogelijk dat er steeds meer samenredzaamheid ervaren wordt in onze wijken en buurten.Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
575
239
129
14
0
2017
n.t.b.
n.t.b.
79
14
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
14
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
14
0
Risico’s
Als lid van de WeHelpen Coöperatie UA dienen we twee maal per jaar aan de ALV deel te nemen. Verder is iedere verplichting van leden of oud-leden van de coöperatie om in een tekort bij te dragen uitgesloten. We hebben ons verplicht tot een initieel lidmaatschap van tweeëneenhalf jaar, daarna kunnen we de overeenkomst jaarlijks ontbinden.Verbonden Partijen
Euregio Rijn-Waal
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De Euregio werkt sinds 1958 aan de opbouw en versterking van grensoverschrijdende structuren. De Euregio is een openbaar lichaam naar buitenlands (Duits) recht.
Zeggenschap
De Euregioraad bestaat uit 137 vertegenwoordigers. Rheden heeft 2 vertegenwoordigers in de Euregioraad. De mate van zeggenschap is gering. Het dagelijks bestuur bestaat uit 7 leden. Op dit moment is de burgemeester van Rheden lid van het dagelijks bestuur. Uit de Euregioraad wordt een financiële commissie benoemd die bestaat uit 4 leden. Twee leden daarvan vertegenwoordigen de Nederlandse lidorganen. De financiële controlecommissie controleert de jaarrekening.
Programmadoelstelling
Diverse: geen eenduidig raakvlak met een individuele subdoelstelling.
De beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop de Euregio Rijn/Waal het openbaar belang behartigt, is er voor de gemeente geen reden om het beleid te wijzigen.
Financiële informatieFinancieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
1.315
2.425
1
11
0
2017
1.328
2.392
0
11
0
2018
1.331
2.392
0
11
0
2019
1.333
2.392
0
11
0
De exploitatiebijdrage bedraagt in 2018 € 11.000 (2017 € 11.000).
Risico’s
Er zijn geen risico's verbonden aan deze samenwerking.Verbonden Partijen
Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
In 2017 is een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein opgezet in de vorm van een Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland (MGR SDCG), die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
De eerste en tot nu toe de enige samenwerkingsmodule betrof de inkoop van zorg en ondersteuning. Vanaf 2018 wordt de MGR SDCG uitgebreid met de samenwerkingsmodules Onderwijszaken en Werkgeversservicepunt.
Het openbaar lichaam Modulair Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR) behartigt binnen de samenwerkingsmodule Onderwijszaken de belangen van de aan de samenwerkingsmodule deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de leerplichtwet en de wettelijke taken van de RMC-functie (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt).De samenwerkingsmodule Werkgeversservicepunt bevat de volgende taken:
Het plaatsen bij werkgevers van werkzoekenden die behoren tot de volgende doelgroepen:
- Kwetsbare werkzoekenden (Participatiewet, Wet banenafspraak)
- WW-intensieve dienstverlening (50+ers, jongeren (actieplan jeugdwerkloosheid) en de WW-ers die vallen onder de wet Passend Werkaanbod (PAWA)).
- Opbouwen en onderhouden van kennis over onder a genoemde werkzoekenden en de eisen die door werkgevers aan deze werkzoekenden worden gesteld.
- Onderzoeken van de vraag van de werkgever en –waar mogelijk- ombuigen van die vraag ten behoeve van de doelgroepen.
Zeggenschap
De hoofdstructuur van de MGR bestaat uit een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Alle deelnemende gemeenten vaardigen 1 vertegenwoordiger namens het college af in het AB dat daarmee uit 12 leden bestaat.
Bij de bepaling van de zeggenschap wordt vooralsnog uitgegaan van een stemverhouding waarin inwonertallen, op basis van een vastgestelde staffel, een rol spelen. Uitgaande van in totaal 22 stemmen heeft de gemeente Rheden hier 2 stemmen.
Programmadoelstelling
Programma 1 Sociaal Domein
Beleidsvoornemens
Met deze samenwerking beogen we een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein, die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2017
n.t.b.
n.t.b.
0
88
0
2018
n.t.b.
n.t.b.
0
77
0
2019
n.t.b.
n.t.b.
0
77
0
Risico’s
De MGR als openbaar lichaam is een samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid. Gemeenten dragen (uitvoerende) verantwoordelijkheden over aan de MGR en hebben daarmee minder lokale autonomie. Het betreft hier uitvoeringstaken, waarbij de beleidsverantwoordelijkheid blijft liggen bij de gemeente (raad en college).
Verbonden Partijen
De Connectie
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
In de bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie werken Arnhem, Renkum en Rheden samen op het gebied van bedrijfsvoeringstaken.
Zeggenschap
De gemeente Rheden wordt in het bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder bedrijfsvoering.Programmadoelstelling
De Connectie draagt bij aan de algehele doelstellingen van de gemeente, specifiek aan de doelstellingen van programma 6 Overhead.
Beleidsvoornemens
Met de samenwerking beogen we de kwaliteit van de (digitale) dienstverlening op niveau te houden, kosten te reduceren (leveren van meer kwaliteit en/of, op termijn, lagere kosten), kwetsbaarheid te verkleinen (bieden van continuïteit) en kansen te bieden aan medewerkers (vergroten van de aantrekkelijkheid voor medewerkers op een op termijn schaarse arbeidsmarkt). Op 21 februari 2017 heeft de raad besloten mee te doen aan de Connectie.
Financiële informatie
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
n.v.t.
2017
n.t.b.
n.t.b.
0
6.094
n.v.t.
2018
n.t.b.
n.t.b.
0
6.160
n.v.t.
2019
n.t.b.
n.t.b.
0
6.140
n.v.t.
In dit P&C-document is ervan uitgegaan dat de oorspronkelijke gemeentelijke organisatie nog bestaat en er nog geen taken en medewerkers zijn overgegaan naar De Connectie.
Risico’s
Er zijn in het kader van de opbouwen van een robuuste uitvoeringsorganisatie een aantal risico's en daarbij passende beheersmaatregelen in kaart gebracht. Daarbij is een onderscheid gemaakt in bedrijfsrisico's (zoals te hoge ambitie), transformatierisico's (zoals onvoldoende bestuurlijke en ambtelijke daadkracht) en inhoudelijke risico's (zoals onjuist inschattingen van efficiency- en schaalvoordelen).
De belangrijkste financiële risico's die zijn onderkend zijn de inrichting van het loongebouw, de wendbaarheid van de formatie en de onvoorspelbaarheid van ICT.
Verbonden Partijen
Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen City Region
Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
Het gemeenschappelijk orgaan, (GO) is een regionaal afstemmingsoverleg en richt zich op verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Binnen het GO vindt afstemming plaats op de schaalgrootte van de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen.
Artikel 4 van de regeling benoemt vier taken:1. Het voeren van afstemming van beleid op de domeinen wonen, mobiliteit, economie en milieu en duurzaamheid;
2. Het op strategisch niveau aansturen van Bureau Brussel;
3. Het voeren van overleg op andere domeinen, (optioneel);4. Het adviseren op de domeinen waarop het overleg plaats vindt.
Zeggenschap gemeenteBinnen het GO worden in eerste instantie een 4-tal portefeuillehouders overlegvormen ingesteld, te weten;
- Economie;
- Mobiliteit;
- Wonen;
- Milieu en Duurzaamheid.
In het portefeuillehouders overleg wordt deelgenomen door de betrokken portefeuillehouder van elk deelnemend college.
Het GO bestaat uit een bestuur waarvan het voorzitterschap bij toerbeurt wordt vervuld door de burgemeester van Arnhem en de burgemeester van Nijmegen. Zij hebben geen stem. Het college van elk der deelnemende gemeente wijst uit zijn midden een lid aan voor het GO. Besluiten binnen het GO worden bij meerderheid van stemmen genomen, daarbij geldt dat iedere gemeente één stem heeft.
Programmadoelstelling
Het GO draagt bij aan de programmadoelstelling van het Ruimtelijk Domein, te weten het verbeteren van het woon- en vestigingsklimaat voor mensen en bedrijven.
De beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij.
Het GO is een regionaal afstemmingsoverleg. Taken en bevoegdheden van de deelnemende gemeenten kunnen en worden niet overgedragen.
Financiële informatieFinancieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Resultaat
Bijdrage van gemeente
Bijdrage aan gemeente
2016
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
65
0
2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
66
0
2018
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
65
0
2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.t.b.
0
Voor 2018 wordt een financiële bijdrage gevraagd van € 1,50 per inwoner. Dit is inclusief de taken zoals die zijn ondergebracht in de Triple Helix samenwerking.
Risico’s
Het gemeenschappelijke orgaan heeft geen rechtspersoonlijkheid. De deelnemende gemeenten zijn derhalve direct aansprakelijk voor ontstane schulden.